Kdo jsou naši studenti?
-
Mladí lidé po střední škole i lidé z praxe.
-
Angažují se pro druhé.
-
Pomáhají řešit malé i velké pohromy.
-
Mění sebe i svět kolem sebe.
Podcastové rozhovory se studenty
Vlaďka Maděrová (studentka Sociální a humanitární práce) vyrazila společně s Arcidiecézní charitou Olomouc na Ukrajinu
Julie Tomáštíková (studenka Sociální a humanitární práce) spolupracuje s Komunitou Sant'Egidio v Olomouci
Iveta Pustelníková & Alžběta Zajíčková (studentky Sociální a humanitární práce) se zapojily do pomoci v oblastech zasažených zářijovými povodněmi
Lucie Kuňáková (praxe v Bolívii) a Radka Vybíralová (praxe v Peru)
obě si ve 3. ročníku (Sociální a humanitární práce) pro svou tříměsíční zahraniční praxi vybraly Jižní Ameriku. Česko a Jižní Amerika jsou kulturně odlišné. Jak rozdílná je sociální práce u nás a v Jižní Americe? Jak tam vypadá práce s dětmi a mládeží a jak velká výzva byla mluvit celé 3 měsíce španělsky?
Markéta Štědronská
byla ve 3. ročníku (Sociální práce) na své závěrečné dvouměsíční praxi na Charitě Olomouc v Sociálně aktivizační službě pro rodiny s dětmi. Markéta si na praxi mohla vyzkoušet například vedení schůzek s klienty a její prozatímní pracovní kolektiv jí byl po celou dobu praxe velkou podporou. Co si z praxe odnesla? A je práce s rodinami a s dětmi něco, v čem se našla?
Iva Kaštovská (praxe na Maltě)
se ve 3. ročníku Sociální práce rozhodla vyrazit na svou dvouměsíční praxi do zahraniční, a to konkrétně na Maltu, kde pracovala v organizaci Migrants Commisions. Jak vypadá sociální práce s migranty a liší se to nějak od ČR?
Petr Smažil
ve 3. ročníku (Sociální práce) si pro svou dvouměsíční praxi vybral organizaci Společnost Mana o.p.s., kde pracoval s klienty s duševním onemocněním. Kdy je při práci s duševně nemocnými užitečný sociální pracovník? A jaké zkušenosti přinesla praxe právě Petrovi?
Sandra Sontagová (praxe ve Velké Británii)
strávila ve třetím ročníku (Sociální a humanitární práce) 3 měsíce na praxi ve Velké Británii v organizaci Church Farm. Sandra si vybrala organizaci, která je tzv. sociální farmou. Co si pod tím představit a jak může farmářské prostředí sloužit jako terapie?
Tereza Röslerová (studentka 1. ročníku Sociální a humanitární práce) & Joel Blowers (student 2. ročníku Sociální a humanitární práce)
odpovídají na otázky ohledně studia na naší škole: Co vás čeká při studiu Sociální a humanitární práce na Caritas? Co můžete čekat od přijímaček a jak se na ně připravit? Co znamenají pojmy "modulová výuka" a "zátěžový výcvik" a jaké benefity studentům přináší? A jak se bydlí na koleji Caritas?
Kristýna Bzowská (studentka 1. ročníku Sociální práce) & Tereza Plšková (studentka 2. ročníku Sociální práce)
odpovídají na otázky ohledně studia na naší škole: Jak probíhá studium Sociální práce na Caritas? Co můžete čekat od přijímaček a jak se na ně připravit? A jak funguje souběžné bakalářské studium na CMTF UP?
Martin Vajďák (praxe v USA)
strávil svou dvouměsíční praxi ve 3. ročníku Sociální práce ve Spojených státech amerických. V Kentucky se věnoval především umírajícím klientům – poznal, jak vypadá sociální práce například v místní nemocnici, v hospici nebo v tzn. pohřebním domě. Co Martinovi tato praxe přinesla? Jaké to je stát v podstatě 2 měsíce po boku umírajícím? Kam ho tato zkušenost posunula?
Nikola Lipenská & Hana Rybová (praxe na Zanzibaru)
si pro svou tříměsíční praxi ve 3. ročníku Sociální a humanitární práce vybraly organizaci Perspective Development Skills na Zanzibaru. Jak vypadá sociální práce na Zanzibaru? Čeho všeho byly holky součástí a jak rychle si zvykly na místní podmínky? Co jim celá zkušenost přinesla? A jak to vypadá, když je cílová organizace a země tak trochu last minute rozhodnutí?
Kristina Kachníková (praxe v Nízkoprahovém denním centru pro lidi bez domova na Charitě Olomouc)
si pro svou dvouměsíční praxi ve 3. ročníku Sociální práce vybrala Nízkoprahové denní centrum pro lidi bez domova na Charitě Olomouc. Co ji motivovalo k výběru zrovna tohoto pracoviště? Co se během praxe naučila a jak se vyrovnávala s náročnými situacemi, kterým během praxe čelila?
Martina Petrůjová (praxe na Slovensku)
si pro svou tříměsíční praxi ve 3. ročníku Sociální a humanitární práce vybrala 2 organizace na Slovensku - Človeka v ohrození a Gréckokatolíckou rómskou misii. Jak vypadá život v romské osadě? A jak se dá propojit sociální práce s misií? Proč si Marťa vybrala právě tyto organizace a jak ji to ovlivnilo v rozhodování o budoucím uplatnění?
Věra Zukalová (studentka Sociální práce v kombinované/dálkové formě studia)
je studentka kombinované (dálkové) formy studia Sociální práce. Jak dálkové studium probíhá? Kolik času tráví ve škole? Věra se kromě práce a studia věnuje i dobrovolnictví – vede spolek Dobré místo pro život, což je organizace dobrovolníků, kteří svůj volný čas věnuji sociálně znevýhodněným skupinám v Olomouci. Proč spolek vznikl a jaký smysl v této práci vidí právě Věra?
Sabina Lišková & Pavel Láník (studenti Sociální práce, zkušenost s pomocí ukrajinských uprchlíkům na Charitě v Olomouci a na KACPU – Krajském asistenčním centru pomoci Ukrajině)
Videospoty se studenty
Globální problémy dneška – extrémní chudoba, sociální nerovnosti, válečné konflikty, přírodní katastrofy a další krizové situace.
To jsou výzvy, se kterými se potkávají humanitární i sociální pracovníci po celém světě.
Během studia Sociální a humanitární práce budete rozvíjet znalosti, dovednosti i postoje potřebné pro profesi sociálního i humanitárního pracovníka. Studium vás připraví jak na práci v humanitárních a rozvojových projektech v zahraničí, tak na profesi sociálního pracovníka v ČR a navazující magisterské studium.
Délka studia
3 roky
Forma
denní forma studia
Titul
diplomovaný specialista – DiS.
možnost souběžného bakalářského studia na CMTF Univerzity Palackého v Olomouci – Bc.

Na jaké předměty se můžete těšit?
Stěžejními předměty jsou Teorie a metody sociální práce, Sociální politika a Mezinárodní pomoc a spolupráce. Budou vás provázet celým studiem a budete z nich skládat závěrečné zkoušky (absolutoria). Ve studijním plánu ale najdete také předměty jako je Mezinárodní právo pro humanitární pracovníky, Projektové řízení, Posouzení situace klienta, Sociologie, Křesťanské základy sociální práce apod.
Co vás během studia čeká?
-
Odborná praxe
Třetinu studia strávíte v terénu
Od prvního ročníku se budete setkávat s reálnými podobami sociální a humanitární práce i dalších pomáhajících profesí. Během praxí se dostanete do organizací v ČR i v zahraničí, poznáte různé přístupy a ověříte si, co vám dává smysl.
Na praxích navíc nejste sami – máte podporu a provázení ze strany školy i organizace, kde působíte. -
Problem Based Learning (PBL)
Učíte se využívat teorii v praxi
Dobře vykonávat profesi znamená být vybavený nejen znalostmi, ale i dovednostmi. Problem Based Learning je přístup, který vám pomůže propojovat teoretické poznatky s řešením reálných problémů. Díky PBL si osvojíte klíčové kompetence: práci se zdroji, kritické myšlení, spolupráci v týmu i schopnost obhájit vlastní názor.
Na které znalosti a dovednosti klademe ve výuce důraz, najdete v tzv. kompetenčním profilu absolventa. -
Výcviky
Poznáte lépe sami sebe a ověříte si svou schopnost překonat kritické situace
Výcvik Psychosociální kompetence pro sociální pracovníky vám pomůže na cestě sebepoznání a budete se také lépe orientovat v mezilidských vztazích. Díky Výcviku psychologické první pomoci budete znát pravidla, jak poskytovat bezpečí a jaké jsou zásady komunikace s člověkem v krizi. Při výcviku Hostile Environment Awareness Training (HEAT) si ověříte svou schopnost překonat kritické situace, do kterých se můžete dostat při poskytování humanitární pomoci.
-
Formativní hodnocení a portfolio
Hodnocení, na kterém se budete sami podílet
Reflektovat a hodnotit své pokroky se naučíte při práci se studentským portfoliem, které vás bude provázet celým studiem a bude pro vás užitečným nástrojem k prokazování vlastního růstu.
-
Cizí jazyk
Bez něj by to v humanitární práci nešlo
Na naší škole klademe velký důraz na jazykové vzdělávání. Povinnou součástí studia je anglický jazyk, z něhož se také skládá zkouška v rámci absolutoria (závěrečné zkoušky). Před zahraniční praxí navíc absolvujete intenzivní jazykovou přípravu s rodilým mluvčím.
-
Zplnomocňující přístup
Svůj rozvoj budete mít ve svých rukou
Vaše spoluodpovědnost za studium i samostatnost jsou pro nás důležitou součástí vzdělávání – a my vás v nich podpoříme. V rámci PBL (Problem Based Learning) se budete spolupodílet na formulaci cílů svého učení. Podporu vám přitom poskytne tutor PBL i skupina, se kterou budete po celý semestr v rámci PBL seminářů pracovat.
Během studia budete mít také prostor pravidelně reflektovat svůj profesní i osobní rozvoj v tzv. průvodcovské skupině. V ní se setkáte i se staršími spolužáky a budete mít oporu průvodce z řad vyučujících.
Tip pro vás
Poslechněte si rozhovor s Janem Říkovským, garantem programu Sociální a humanitární práce, a Miloslavou Šotolovou, vyučující předmětu Teorie a metody sociální práce, o tom, jak připravujeme studenty na výzvy, které je čekají v sociální a humanitární sféře a jaké mají naši studenti uplatnění.
Současné problémy společnosti – chudoba, závislosti, osamělost, zadluženost, násilí, zanedbávání, zdravotní či sociální vyloučení.
To jsou témata, se kterými se budete jako sociální pracovníci setkávat.
Během studia Sociální práce získáte pevné teoretické základy i praktické zkušenosti potřebné pro profesi sociálního pracovníka. Studium vás připraví jak na přímou práci s klienty, tak na navazující magisterské studium.
Délka studia
3 roky
Forma
denní i dálková (kombinovaná) forma studia
Titul
diplomovaný specialista – DiS.
možnost souběžného bakalářského studia na CMTF Univerzity Palackého v Olomouci – Bc.
Na jaké předměty se můžete těšit?
Stěžejními předměty jsou Teorie a metody sociální práce a Sociální politika. Budou vás provázet celým studiem a budete z nich skládat závěrečné zkoušky (absolutoria). Ve studijním plánu ale najdete také předměty jako je Psychologie, Sociologie, Posouzení situace klienta, Ekonomika, Etika sociální práce, Křesťanské základy sociální práce apod.
Co vás během studia čeká?
-
Odborná praxe
Třetinu studia strávíte v terénu
Od prvního ročníku se budete setkávat s reálnými podobami sociální práce v různých typech služeb a institucí. Praxe probíhají v organizacích po celé ČR – v sociálních službách, na úřadech i ve zdravotnických nebo školských zařízeních. Díky nim poznáte různé přístupy a ověříte si, v jaké oblasti byste se chtěli profesně rozvíjet.
Na praxích navíc nejste sami – máte podporu a provázení ze strany školy i organizace, kde působíte. -
Problem Based Learning (PBL)
Učíte se využívat teorii v praxi
Dobře vykonávat profesi znamená být vybavený nejen znalostmi, ale i dovednostmi. Problem Based Learning je přístup, který vám pomůže propojovat teoretické poznatky s řešením reálných problémů. Díky PBL si osvojíte klíčové kompetence: práci se zdroji, kritické myšlení, spolupráci v týmu i schopnost obhájit vlastní názor.
Na které znalosti a dovednosti klademe ve výuce důraz, najdete v tzv. kompetenčním profilu absolventa. -
Cizí jazyk
Zkouška s cizího jazyka je součástí absolutoria (závěrečné zkoušky)
Důraz klademe také na jazykové vzdělávání, povinně vás čeká anglický nebo německý jazyk. V případě dálkové (kombinované) formy studia si můžete vybrat mezi anglickým, německým nebo ruským jazykem.
-
Psychosociální kompetence pro sociální pracovníky
Poznáte lépe sami sebe
Výcvik Psychosociální kompetence pro sociální pracovníky vám pomůže nejen na cestě sebepoznání, ale budete se také lépe orientovat v mezilidských vztazích.
-
Studijní soustředění
V 1. a 2. ročníku vás čeká týdenní studijní soustředění, kde se dozvíte více o tématech, na která není během výuky dostatek času. Také budete mít příležitost lépe poznat své starší nebo mladší spolužáky a prožít společně zážitkové aktivity mimo budovu školy.
-
Zplnomocňující přístup
Svůj rozvoj budete mít ve svých rukou
Vaše spoluodpovědnost za studium i samostatnost jsou pro nás důležitou součástí vzdělávání – a my vás v nich podpoříme. V rámci PBL (Problem Based Learning) se budete spolupodílet na formulaci cílů svého učení. Podporu vám přitom poskytne tutor PBL i skupina, se kterou budete po celý semestr v rámci PBL seminářů pracovat.
Během studia budete mít také prostor pravidelně reflektovat svůj profesní i osobní rozvoj.
Tip pro vás
Poslechněte si rozhovor s Vlastimilem Vohánkou, garantem programu Sociální práce, a Miroslavou Petřekovou, vyučující odborných předmětů, o tom, jak připravujeme studenty na profesi sociálního pracovníka.