CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc

Vzdělávací středisko

U006  Týmová spolupráce ve třídách

typ semináře akreditace výuka lektor
DVPP MSMT-8592/2023-4-251
8 hod. Mgr. Milena Rosová
 
cílová skupina

učitelé 1. a 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé - metodici prevence, výchovní poradci, speciální pedagogové

stručná anotace

Seminář je kombinací teoretické rekapitulace základních poznatků v rovině budování týmu a praktických cvičení a ukázek prvků týmové spolupráce, které lze využít pro práci s dětmi ve třídách a slouží k posílení motivace ke spolupráci, týmové koheze a výkonnosti. Vzhledem k rostoucímu individualismu v současné době a potřebě vést děti k týmové práci seminář přináší užitečné náhledy, jak vést děti k sebereflexi a řízení vlastního jednání v týmu, jak pracovat s vlastní individualitou, jak řešit obtíže spojené s činností týmu spolužáků. Pedagogy vede k upřednostňování kooperativních strategií, ukazuje projevy charakteristické pro jednotlivé fáze vzniku a existence týmu a učí předcházet potenciálně nebezpečným strategiím jednání zvyšujícím riziko neproduktivního jednání týmu, agrese či šikany. Mimo jiné je zaměřen i na rozvoj schopnosti dětí oceňovat přínos jednotlivých spolužáků, neodsuzovat jinakost a respektovat odlišné preference v týmových rolích, u učitelů podporuje dovednosti týmy dětí usměrňovat, komunikovat s nimi podporujícím způsobem, zůstávat v roli prostředníka, moderátora či facilitátora.

získané dovednosti a znalosti

Účastník umí definovat tým, zná stádia vývoje týmové práce, dokáže přiřadit konkrétní typy jednání k týmovým rolím a jednotlivým strategiím jednání v žákovských týmech, dovede týmovou práci metodicky vést a organicky začleňovat do výuky. Chápe vliv konkrétní skladby týmu na atmosféru ve třídě a způsob jednání žáků, rozumí interakcím v týmu na základě prožívaného stádia týmové práce, chápe vliv pedagoga na žákovský tým, je schopen odhadnout budoucí vývoj týmu a předvídat možné konfliktní situace. Účastník umí interpretovat projevy spolupráce či soutěživosti ve třídě, dokáže odlišit individuální zvláštnosti projevů žáků od celkově akceptovaného a běžného vztahového jednání ve třídě. Účastník umí v konkrétních situacích preferovat kooperativní způsoby jednání, umí je komunikačně podpořit, dokáže volit takový postup řešení problémových situací, který eliminuje běžné chyby působené ztrátou orientace, nedostatečným plánováním týmové činnosti, neochotou žáků přijmout zodpovědnost nebo se zhostit aktivního podílu na řešení týmově zadané práce, nedostatečnou komunikací. Podporuje a aktivně volí pozitivní způsoby sdělování zpětné vazby, učí děti efektivně komunikovat v situaci časové tísně. Účastník umí řešit konfliktní situace v týmu, umí uplatnit základy zprostředkování konfliktu mezi žáky, dokáže argumentovat pro kooperativní řešení náročných situací, umí podporovat vzájemné vztahy v žákovských týmech, motivovat k dobrému výkonu, vzájemné důvěře a akceptování slabších či odlišných dětí. Účastník má vyšší schopnost sebereflexe v rovině vlastního jednání s žákovskými týmy a vyšší schopnost sebeřízení v této oblasti.