CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc

Vzdělávací středisko

U007  Problematika týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v pedagogické praxi

typ semináře akreditace výuka lektor
DVPP MSMT-8592/2023-4-251
8 hod. PhDr. Eva Klimentová, Ph.D.
 
cílová skupina

učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, učitelé ZUŠ a SUŠ, učitelé - vedoucí školních zájmových kroužků a klubů, pedagogové volného času, vychovatelé školských zařízení, učitel - metodik prevence, výchovní poradci
 

stručná anotace

Cílem kurzu je získání základních vědomostí o problematice týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, o detekci syndromu CAN, jeho charakteristikách, možnostech prevence a řešení. V kontextu pedagogické praxe je frekventant kurzu v praktických příkladech a kasuistikách veden k tomu, aby porozuměl širokým souvislostem syndromu CAN, okolnostem jeho vzniku a udržování v čase. Následným cílem je seznámit se s možnostmi pomoci jednak ohroženému dítěti, jednak jeho rodině, sestavit obraz optimální interdisciplinární spolupráce s aktéry řešícími syndrom CAN.

získané dovednosti a znalosti

Po absolvování kurzu by měl účastník umět:
– definovat syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte;
– vymezit diagnostické znaky týraného dítěte, zanedbávaného dítěte a zneužívaného dítěte (zejména sexuálně zneužívaného dítěte) a vzájemně je od sebe odlišit;
– vyjmenovat základní faktory, které zvyšují riziko, že se dítě stane obětí syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, a dokázat je přiléhavě vyhodnotit;
– formulovat základní strategie primární, sekundární a terciální prevence syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte.
Absolvování kurzu by mělo umožnit frekventantovi nejen porozumět přednášeným poznatkům, ale také je využívat v pedagogické praxi za účelem včasné diagnostiky syndromu CAN a za účelem efektivního nastavení vhodné multidisciplinární spolupráce při řešení syndromu CAN.