CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc

Vzdělávací středisko

U002  Efektivní komunikace a zvládání náročných komunikačních situací s rodiči ve školním prostředí

typ semináře akreditace výuka lektor
DVPP MSMT-8592/2023-4-251
8 hod. Mgr. et Mgr. et Mgr. Jan Zahradník
 
cílová skupina

učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, učitelé ZUŠ a SUŠ, učitelé - vedoucí školních zájmových kroužků a klubů, pedagogové volného času, vychovatelé školských zařízení, učitel - metodik prevence, výchovní poradci, psychologové, učitelé speciálních škol

stručná anotace

Seminář se zaměřuje na prezentaci některých efektivních principů komunikace pro pedagogické pracovníky ve školním prostředí s akcentem na asertivní techniky a zvládání náročných či vyhrocených komunikačních situací (dohoda, domluva, kompromis, zvládnutí aktuální situace, nastavení mantinelů „odražení útoku“). Představuje některé zásady využití asertivních technik ze strany pedagogických pracovníků v těchto situacích a na základě modelových situací představuje motivaci a potřeby jednotlivých aktérů komunikace včetně inspirace, jak tyto situace ustát a zvládnout v roli pedagoga. Představuje také specifické kontexty školního prostředí a jejich úskalí v konkrétních situacích – kompetence pedagogického pracovníka, legislativa, co řeším a já a co můj nadřízený.

získané dovednosti a znalosti

Účastník kurzu (pedagogický pracovník) se orientuje v některých základních efektivních komunikačních strategiích využitelných v pedagogickém kontextu a ve školním prostředí, ať už s ohledem na rodiče, žáky, kolegy atd.. Dokáže správně vyhodnotit motivy a potřeby komunikačního partnera v některých náročných komunikačních situacích a dokáže na ně adekvátně reagovat prostřednictvím vlastní komunikace, opět s přihlédnutím k pedagogickému prostředí a jeho odborným a profesním kompetencím. Stejně tak účastník kurz zná některé asertivní techniky a asertivní práva korespondující s efektivní komunikací či náročnými komunikačními situacemi ve školním prostředí a ve výchovných institucích.