CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc

Vzdělávací středisko

U001  Drogy ve školním prostředí

typ semináře akreditace výuka lektor
DVPP MSMT-8592/2023-4-251
8 hod. Mgr. et Mgr. et Mgr. Jan Zahradník
 
cílová skupina

učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, učitelé ZUŠ a SUŠ, učitelé - vedoucí školních zájmových kroužků a klubů, pedagogové volného času, vychovatelé školských zařízení, učitel - metodik prevence, výchovní poradci, psychologové, učitelé speciálních škol

stručná anotace

Seminář stručně představuje systém protidrogové prevence se zaměřením na resort školství a typy protidrogové prevence v něm – primární a sekundární a zaměřuje se na nejčastěji zneužívané drogy, respektive jejich uživateli, se kterými se pedagogičtí pracovníci mohou setkat – ať už u žáků či rodičů, a to včetně etiologie, projevů, účinků a důsledků užívání jednotlivých typů látek. Seminář se zaměřuje také na to, jak a zda je možné identifikovat či diagnostikovat potenciální intoxikaci ve školním prostředí či v jiných výchovných institucích (základní a střední školy, ZUŠ, zařízení pro výkon ústavní výchovy, volnočasové organizace). Objasňuje také legislativu, která souvisí s drogovou problematikou tak, aby se pedagogičtí pracovníci orientovali v potenciálních kompetencích při řešení výskytu tohoto jevu ve škole. Nabízí také základní a inspirativní orientaci v řešení těchto situací ve školním prostředí (ZŠ a SŠ, ústavní výchova,..) a různé pohledy na ně, ať už v rámci preventivních aktivit či případných intervencí ze strany školy. Zaměřuje se i na možnosti testování a některé dokumenty školy v tomto kontextu.

získané dovednosti a znalosti

Účastník kurzu (pedagogický pracovník) se orientuje v základním systému protidrogové prevence a prevence v gesci MŠMT a školství. Zná účinky a projevy užití drog, se kterými se mohou nejčastěji setkat pedagogové ve školním prostředí (na ZŠ či SŠ, ZUŠ, v ústavní výchově), případně v dalších organizacích či institucích, které se zaměřují na výchovnou činnost. Seznámí se s případnými varovnými příznaky, které mohou predikovat užívání návykových látek, případnými proprietami k jejich užívání, které mohou naznačovat, že jde mezi žáky o zneužívání návykových látek a seznámí se s některými možnými postupy řešení problematiky drog v pedagogické praxi, včetně specifik a úskalí při jejich aplikaci či uplatňování. Orientuje se také v základní legislativě, která s drogovou problematikou souvisí.