CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc

Vzdělávací středisko

U015  Efektivní komunikace s cizinci v náročných životních situacích

typ semináře akreditace výuka lektor
DVPP MSMT-21072/2022-4-672
8 hod. Mgr. Ivona Baklíková
 
cílová skupina

učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, učitelé ZUŠ a SUŠ, učitelé - vedoucí školních, zájmových kroužků a klubů, pedagogové volného času, vychovatelé školských zařízení, učitel - metodik prevence, výchovní poradci, školní psychologové

stručná anotace

Cílem interaktivního semináře je seznámit účastníky se specifiky komunikace s klienty z cizích zemí nejen v rámci pedagogické činnosti, ale i při běžné komunikaci. Účastníci semináře budou seznámeni se současnou situací v oblasti migrace jak v evropském prostoru, tak především na území České republiky. Jednotlivé moduly představí specifika národnostních menšin a cizinců pobývající na území České republiky (Ukrajinci, Vietnamci a další menšiny dle aktuální migrační situace) včetně komunikačních rozdílností, se kterými se lze setkat. Jak v teoretické, tak především v praktické rovině se dotkneme problematiky různých aspektů komunikace - verbální, paraverbální i neverbální stránky. Zvláštní prostor je věnován návrhům opatření, kterými lze minimalizovat tvorbu možných bariér (jazyková, sociokulturní) při komunikaci se žáky a studenty. V neposlední řadě se také společně zaměříme na způsoby řešení komunikačních konfliktů vznikajících v interkulturním prostředí.

získané dovednosti a znalosti

Účastník se orientuje v základních informacích a poznatcích ohledně migrace a situace cizineckých komunit v ČR. Účastník umí definovat základní pojmy z oblasti komunikace a obvyklé zdroje nedorozumění s ohledem na specifickou skupinu dětí a dospívajících cizinců ve školním prostředí. Účastník si osvojuje nebo zdokonaluje dovednosti v oblasti interkulturní komunikace a umí je vhodně použít. Účastník zná využití základních technik aktivního naslouchání, vedení rozhovoru a kladení otázek s ohledem na situaci klienta, možnou jazykovou a sociokulturní bariéru a podporu příznivého klima ve třídě.