CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc

Vzdělávací středisko

244  Problematika týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v práci sociálního pracovníka

typ semináře akreditace výuka lektor
Problémové situace A2023/0886-SP/VP
8 hod. PhDr. Eva Klimentová, Ph.D.
 
cílová skupina

Sociální pracovníci, vedoucí pracovníci sociálních služeb.

stručná anotace

Cílem kurzu je získání základních vědomostí o problematice týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, o detekci syndromu CAN, jeho charakteristikách, možnostech prevence a řešení. V kontextu praxe sociální práce je frekventant kurzu v praktických příkladech a kasuistikách k tomu, aby porozuměl širokým souvislostem syndromu CAN, okolnostem jeho vzniku a udržování v čase. Následným cílem je seznámit se s možnostmi pomoci jednak ohroženému dítěti, jednak jeho rodině, sestavit obraz optimální interdisciplinární spolupráce s aktéry řešícími syndrom CAN.

získané dovednosti a znalosti

Po absolvování kurzu by měl účastník umět:

  • definovat syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte;
  • vymezit diagnostické znaky týraného dítěte, zanedbávaného dítěte a zneužívaného dítěte (zejména sexuálně zneužívaného dítěte) a vzájemně je od sebe odlišit;
  • vyjmenovat základní faktory, které zvyšují riziko, že se dítě stane obětí syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, a dokázat je přiléhavě vyhodnotit;
  • určit a popsat základní faktory, které zvyšují riziko, že se dospělý stane pachatelem syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte;
  • formulovat základní strategie primární, sekundární a terciální prevence syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte.

Absolvování kurzu by mělo umožnit frekventantovi nejen porozumět přednášeným poznatkům, ale také je využívat v praxi sociální práce za účelem včasné diagnostiky syndromu CAN a za účelem efektivního nastavení vhodné terapie celé rodiny, ve které se syndrom CAN vyskytuje.