CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc

Vzdělávací středisko

026  Základy time managementu v sociálních službách

typ semináře akreditace výuka lektor
Komunikační a řídící dovednosti A2020/0594-SP/PC/VP
8 hod. Mgr. Milena Rosová
 
cílová skupina

Sociální pracovníci, vedoucí pracovníci v sociálních službách.

stručná anotace

Seminář se zabývá problematikou plánování a řízení času se zaměřením na specifika práce v sociálních službách, důraz klade na propojování principů time managementu 3. a 4. generace. Vzhledem k vysoké pracovní zátěži a potřebě flexibility u zaměstnanců sociálních služeb seminář řeší aktuální problematiku výběru vhodných metod řízení času v návaznosti na potřeby pracovníků a klientů, pomáhá zvládat základní problémy současnosti - prokrastinaci, obtížné rozhodování, časovou kompresi. Program semináře vychází z analýzy stávajících metod TM, které účastníci používají, z analýzy dále vychází volba opatření pro optimalizaci systému plánování v dlouhodobém i krátkodobém horizontu; formou praktických cvičení, rozboru kazuistik i rolových her se účastníci budou věnovat hlavním problémovým oblastem řízení času (odkládání, nerozhodnost, neschopnost delegovat, neschopnost odmítat příliš naléhavé žádosti, zavalení administrativou aj.) tak, aby z nich vyvodili pro svou praxi jednoduchá, snadno realizovatelná opatření. Cílem semináře je osvojit si principy time managementu a využívat je s ohledem na požadavky spojené s poskytováním sociální služby, stanovovat své priority, naučit se tvořit realizovatelné plány, využívat vhodných pomůcek pro každodenní plánování i zavádění užitečných rutin, řešit nejčastější problémy spojené s TM. Základním přínosem pro účastníky je posílení schopnosti řídit sebe sama v čase, zvýšit svou pracovní efektivitu a zároveň získat více času na vlastní regeneraci.

získané dovednosti a znalosti
  • Účastník zná stěžejní principy plánování a organizace času, základní pojmy s ním spojené (priorita, plán, cíl, rutina, prokrastinace, delegování, časový střet).
  • Účastník ví, jak správně formulovat cíle a jak odhadnout jejich časovou náročnost.
  • Účastník umí prakticky použít analýzu naléhavosti a důležitosti úkolů, uspořádat své úkoly podle priorit, tvořit na jejich základě dlouhodobé i krátkodobé plány.
  • Účastník dokáže efektivně používat pomůcky krátkodobého plánování, umí zvolit pro sebe optimální kombinaci pomůcek (diář, plánovací elektronické systémy, list rutin aj.). Účastník je schopen propojit principy plánování času se svým individuálním stylem práce.
  • Účastník zná základní kroky ke zvládnutí prokrastinace a vybrané pomůcky k řešení problémových oblastí plánování času (časový snímek, mřížku RPŘD, systém TO DO). Účastník zná principy efektivního delegování úkolů.