CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc

Vzdělávací středisko

006  Práva uživatelů sociálních služeb a jejich ochrana

typ semináře akreditace výuka lektor
Kvalita v sociální práci A2023/0190-SP/PC/VP
8 hod. Mgr. Martin Bednář, Ph.D.
PaedDr. Petr Matuška, Ph.D.
 
cílová skupina

Pracovníci v sociálních službách, sociání pracovníci.

stručná anotace

Tento seminář se zabývá základní povinností poskytovatele sociální služby - vytvářením podmínek pro naplňování lidských a občanských práv uživatelů sociálních služeb jako předpokladu poskytování kvalitní sociální služby. Ustanovení § 2, 88 a 89 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a přílohy č. 2 vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ukládají poskytovateli nejenom poskytovat službu výše zmíněným způsobem, ale i vytvářet mechanismy prevence vzniku situací porušení práv uživatelů, či střetů zájmů uživatelů a poskytovatele (resp. jeho zaměstnanců) a pravidla jejich řešení.
Obsahem semináře bude seznámení účastníků se základními zdroji lidských práv, nejčastějšími oblastmi a situacemi, v nichž může v souvislosti s poskytováním sociálních služeb docházet k porušování práv uživatelů, možnostmi, jak porušování práv uživatelů účinně zamezovat a jak je řešit. Pozornost bude věnována vymezení obsahu pojmu střet zájmů, seznámení účastníků s potenciálními oblastmi a situacemi střetů zájmů poskytovatele či jeho zaměstnanců se zájmy uživatelů, možnostem jejich předcházení a zejména řešení. Účastníci se seznámí s dopady zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (rozhodování s podporou, úprava svéprávnosti, kompetence opatrovníka) do realizace sociálních služeb.
Cílem semináře je zejména osvojení si schopnosti účastníka identifikovat situace, v nichž může v souvislosti s poskytováním sociálních služeb docházet k porušování práv uživatelů, vymezit účinná opatření prevence jejich vzniku, resp. řešení. Cílem je rovněž osvojení si schopnosti účastníka identifikovat potenciální situace střetů zájmů poskytovatele či jeho zaměstnanců se zájmy uživatelů, definovat možnosti jejich předcházení a zejména jejich řešení. Přínosem semináře pro účastníky, poskytovatele a jejich uživatele je zvýšení kompetencí zaměstnanců v oblasti ochrany práv uživatelů sociálních služeb, které zvýší míru odborného a bezpečného poskytování sociální služby.

získané dovednosti a znalosti
  • Účastník pojmenuje základní zdroje lidských práv. Identifikuje nejčastější oblasti a situace, v nichž může v souvislosti s poskytováním sociálních služeb docházet k porušování práv uživatelů. Specifikuje možnosti, jak porušování práv uživatelů účinně zamezovat a jak je řešit. Je schopen objasnit obsah pojmu střet zájmů poskytovatele či jeho pracovníků se zájmy uživatelů, vymezit potenciální situace střetů zájmů, možnosti jejich předcházení a formulovat pravidla jejich řešení. Zná dopady zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (rozhodování s podporou, úprava svéprávnosti, kompetence opatrovníka) do realizace sociálních služeb.