CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc

Vzdělávací středisko

003  Posilování soudržnosti týmů v sociálních službách

typ semináře akreditace výuka lektor
Komunikační a řídící dovednosti A2020/0827-SP/PC/VP
8 hod. Mgr. Milena Rosová
 
cílová skupina

Sociální pracovníci, pracovníci v sociálních službách a vedoucí pracovníci sociálních služeb.

stručná anotace

Seminář je kombinací teoretické rekapitulace základních poznatků v rovině budování týmu a praktického tréninku týmové spolupráce formou indoorových aktivit, který má posílit motivaci ke spolupráci, týmovou kohezi a výkonnost. Vzhledem k zátěži plynoucí z obsahu a zaměření sociálních služeb, které organizace poskytují, vnímáme seminář jako velmi potřebnou možnost vzájemného kontaktu pracovníků, předání zkušeností, odreagování případných konfliktních vztahů v bezpečném prostředí mimo pracoviště a bez přímé návaznosti na službu či uživatele, poskytnutí prostoru pro sebereflexi a načerpání nových podnětů ke spolupráci, posílení motivace k užívání kooperativních a efektivních strategií jednání ve vlastním týmu. Seminář obsahuje základní poznatky o skladbě a vývoji týmu, formou sebereflexe na základě dotazníku týmových rolí vede k pochopení individuálních preferencí rolí i fakticky zastávaných rolí pracovníků, vzájemnému ocenění přínosu individualit v týmu, v teoretické i praktické rovině (prostřednictvím simulovaných situací, rozboru případových studií i herních aktivit) ukazuje použití kooperativních strategií a jejich přínos. Po absolvování kurzu by účastník měl být schopen lépe chápat svou vlastní pozici v týmu, podporovat a oceňovat vzájemnou spolupráci, má být schopen efektivněji řešit pracovní úkoly i konfliktní situace. Vzhledem k prohloubené sebereflexi v oblasti vlastního jednání v týmu by se měl stát aktivnějším a přínosnějším členem pracovního týmu.

získané dovednosti a znalosti
  • Absolvent umí definovat tým, dokáže přiřadit konkrétní typy jednání k týmovým rolím a jednotlivým strategiím jednání v týmu.
  • Absolvent chápe vliv konkrétní skladby týmu na pracovní atmosféru a způsob jednání pracovníků, rozumí interakcím v týmu na základě prožívaného stádia týmové práce, chápe vliv uživatelů na tým pracovníků, je schopen předvídat možné konfliktní situace. Absolvent umí interpretovat projevy spolupráce či soutěživosti na pracovišti, dokáže odlišit individuální zvláštnosti projevů spolupracovníků od celkově akceptovaného a běžného vztahového jednání na pracovišti.
  • Absolvent umí v konkrétních situacích preferovat kooperativní způsoby jednání, dokáže volit takový postup řešení problémových situací, který eliminuje běžné chyby působené nedostatečnou komunikací, nedostatečným plánováním, neochotou přijmout zodpovědnost a zhostit se aktivního podílu na řešení.
  • Podporuje a aktivně volí pozitivní způsoby sdělování zpětné vazby, umí efektivně komunikovat v situaci časové tísně.
  • Absolvent umí řešit konfliktní situace v týmu, zná základní zásady zprostředkování konfliktu mezi spolupracovníky, dokáže argumentovat pro kooperativní řešení náročných situací, umí podporovat vzájemné vztahy v týmu, motivovat k vyššímu výkonu, dokáže být loajální i ve vypjatých situacích. Absolvent má vyšší schopnost sebereflexe v rovině vlastního jednání v týmu a vyšší schopnost sebeřízení v této oblasti.