CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc

Vzdělávací středisko

020  Překonávání komunikačních bariér při poskytování sociálních služeb

typ semináře akreditace výuka lektor
Komunikační a řídící dovednosti A2020/0826-SP/PC/VP
8 hod. Mgr. Milena Rosová
 
cílová skupina

Sociální pracovníci, pracovníci v sociálních službách a vedoucí pracovníci sociálních služeb.

stručná anotace

Seminář je praktickým výcvikem v překonávání komunikačních bariér při poskytování sociálních služeb, a to jak směrem k uživatelům, tak i mezi pracovníky. Téma je aktuální všude tam, kde se střetávají pracovníci s uživateli a potřebují efektivně komunikovat přes znevýhodněnou pozici žadatele o sociální služby či jejich uživatele; tam, kde pracovníci komunikují s uživateli se znevýhodňujícím handicapem, sociální vyloučeností, kde je riziko nedorozumění plynoucí z odlišného sociokulturního prostředí, dorozumívacích schopností, věku či pohlaví. Seminář je obsahově strukturován jako výcvik v překonávání bariér, pomocí typologií učí chápat odlišné komunikační strategie, poskytuje možnosti praktického nácviku formou simulovaných situací a rolových her s videoanalýzou komunikačního jednání v rovině neverbality i řečového projevu. Cílem semináře je eliminovat komunikační překážky plynoucí z předsudků a bariér, naučit prakticky používat komunikační prvky budující porozumění, seminář nabízí možnosti sebereflexe ve verbálním i neverbálním projevu a posílení možnosti porozumění obsahové i vztahové rovině komunikace u uživatele sociálních služeb. Přínosem je zvýšení kompetencí pracovníků sociálních služeb, které vedou ke snižování konfliktosti komunikace s uživateli při poskytování sociálních služeb. Seminář také motivuje k volbě lepších komunikačních strategií mezi pracovníky i vůči nadřízeným.

získané dovednosti a znalosti
  • Absolvent umí pojmenovat základní bariéry v komunikaci s uživatelem i jednotlivé bariérové postoje, zná základní principy efektivní komunikace, dokáže přiřadit komunikační projevy ke konkrétním typům komunikantů podle zvolených typologií.
  • Absolvent zná komunikační omezení spojená s jednotlivými handicapy a pozicí vyloučení ze společnosti či oslabeného společenského statusu a umí jim přizpůsobit svou komunikaci tak, aby eliminoval jejich důsledky.
  • Absolvent umí interpretovat komunikační projevy uživatele jako důsledky komunikačních bariér, dokáže odhadnout možné dopady existujících rozdílů mezi ním a uživatelem, umí vysvětlit důsledky vzájemného komunikačního nastavení a vyvodit z nich potřebné změny v komunikaci tak, aby byla snížená možnost nedorozumění a nepochopení.
  • Absolvent dokáže volit takové neverbální i verbální prostředky komunikace, které ve standardních situacích navozují pocit důvěry, blízkosti a stability vztahu, posilují prvky porozumění a zvyšují efektivitu zpětné vazby.
  • Absolvent umí používat podpůrné prvky komunikace i v obtížných komunikačních situacích, dokáže účelně snižovat horizontální bariéry při konfliktních jednáních, zná rizika pozičního jednání a dokáže se jim vyhýbat.
  • Absolvent umí účelně jednat i přes vertikální bariéru, dokáže vhodným způsobem volit komunikační prostředky jak v jednání s uživateli, tak v jednání se svými nadřízenými, dokáže na pracovišti respektovat odlišná komunikační nastavení kolegů a prostřednictvím kooperativních komunikačních strategií budovat afmosféru spolupráce, umí pracovat s vlastními emocemi v kontaktu s bariérou.