CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc

Vzdělávací středisko

113  Koučink v praxi manažera sociálních služeb a sociální práce

typ semináře akreditace výuka lektor
Komunikační a řídící dovednosti A2020/0825-SP/VP
16 hod. Mgr. Milena Rosová
 
cílová skupina

Sociální pracovníci, vedoucí pracovníci sociálních služeb.

stručná anotace

Seminář je zaměřen na rozvoj schopnosti manažerů pracujících v oblasti sociálních služeb a sociální práce užívat metody koučování jako prostředku vedení a rozvoje spolupracovníků. Seznamuje účastníky se základy koučovacího přístupu – vede k uvědomění si rozdílů mezi koučováním a jinými způsoby vedení spolupracovníků (např. mentorování). Seznamuje s praktickým použitím koučovacího rozhovoru, jeho zásadami – účastníci procházejí výcvikem v jeho vedení. Dále seznamuje se základními nástroji koučování, učí jejich vhodnou volbu a uplatnění. Účastníci jsou vedeni k uvědomování si spojitostí s dalšími nástroji vedení a rozvoje pracovníků (např. hodnocením). Seminář rozvíjí u účastníků schopnost sebereflexe v oblasti vedení a ovlivňování podřízených, vede k pochopení významu práce s vlastní motivací spolupracovníka, ukazuje možnosti i limity koučování.

získané dovednosti a znalosti
    • účastník zná rozdíly mezi koučovacím přístupem a jinými způsoby vedení a rozvoje pracovníků, umí rozlišit jejich projevy v praxi
    • účastník umí rozlišovat volné použití koučovacího přístupu od koučování jako takového
    • účastník je schopen vést koučovací dialog s přihlédnutím ke specifikům pracovníků v sociálních službách a v sociální práci
    • účastník zná a umí ve vhodných situacích použít jednotlivé nástroje koučování - uvědomuje si jejich přínos i limity
    • účastník umí pracovat s prioritami, stanovovat a rozpracovat cíle - stanovit rozsah a obsah koučování, sjednat svolení koučovaného k použití dané metody
    • účastník umí koučovaného pracovníka vhodně podporovat, rozlišuje mezi podporou a kontrolou a umí obojí vhodně používat
    • účastník umí užít koučovací přístup k podpoře motivace pracovníků v sociálních službách a sociální práci - v rovině rozpoznávání a upevňování vnitřních motivátorů, budování profesionálního vztahu ke klientovi, hledání zdrojů sebeaktualizace
    • účastník využívá metod koučování při zvládání změn a krizí doprovázejících práci v sociální sféře - zejména při práci s ambivalencemi a přerámcováním krizí
    • účastník umí reflektovat své vlastní schopnosti koučovacího přístupu