CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc

Vzdělávací středisko

276  Zvládání konfliktních situací v interkulturním prostředí

typ semináře akreditace výuka lektor
Problémové situace A2022/0484-SP/PC/VP
8 hod. Mgr. Ivona Baklíková
 
cílová skupina

Sociální pracovníci, pracovníci v sociálních službách, vedoucí pracovníci.

stručná anotace

Cílem kurzu „Zvládání konfliktních situací v interkulturním prostředí“ je seznámit účastníky se specifiky komunikace s klienty z cizích zemí se zaměřením na zvládání konfliktních situací. Zvláštní prostor je věnován návrhům opatření, kterými lze minimalizovat tvorbu možných bariér (jazykové, sociokulturní) a ložisek konfliktu.
Účastníci kurzu budou seznámeni se současnou situací v oblasti migrace jak v evropském prostoru, tak především na území České republiky s důrazem na orientaci v nastaveném systému pomoci a podpory včetně legislativního ukotvení a dopadů vybraných výkladových stanovisek jednotlivých resortů ministerstev. Moduly představí specifika konkrétních národnostních menšin žijících na území České republiky včetně komunikačních rozdílností, se kterými se lze setkat.
Hlavní část kurzu je věnována propojení teoretických pojmů do praktických souvislostí s možností si vše formou nácviku a modelových situací vyzkoušet. Získané znalosti a dovednosti napomohou frekventantům kurzu v lepší orientaci v konfliktních situacích, porozumět vzniku konfliktu i jeho průběhu a řešení, osvojit si znalosti o specificích jednotlivých skupin cizinců a chápat zvláštnosti jiné kultury.
Zvláštní část je věnována možným preventivním opatřením pro vznik konfliktu, odstraňování komunikačních a sociokulturních bariér.
 

získané dovednosti a znalosti

Účastník se orientuje v základních informacích a poznatcích ohledně migrace a situace cizineckých komunit v ČR. Účastník rozumí vzniku, průběhu i významu konfliktů na interkulturním pozadí, specifikům jednotlivých skupin a zvláštnostem jiné kultury. Účastník si osvojuje nebo zdokonaluje dovednosti v oblasti interkulturní komunikace. Kurz vede účastníky k uvědomění si vlastního přístupu ke konfliktům a směřuje k minimalizaci možných bariér v komunikaci a efektivnímu řešení konfliktů.